måndag 25 augusti 2008

Det är inte en sjuk värld vi lever i, det är människorna i den som är sjuka

Jag har följt Arboga-tragedin på nätet.
Det är så fruktansvärt hemskt,
jag kan inte ta in det.
De skriver att den anklagade tyskan gjort citat-anteckningar i sin dagbok,
b la från Kent's låt "Ingenting".
När jag kom hem ikväll och lagade mat,
satte jag på skivan och lyssnade.
Tänkte på tyskan och någonting i varje text stämmer in i det hon är anklagad för.
En person i hennes situation kan vrida och vända på saker,
tro att det är till henne de skriver låtarna
och att hon har stöd från någon i sin stackars sjuka hjärna.
Vet inte riktigt vad jag menar med det här,
men jag var tvungen att få det ur mig.
Kändes som om jag kunde fatta hur hon tänkte..
eller, självklart inte.
Men..som om hon lyssnat på skivan och bara gett
de jävlarna som förstört hennes liv vad de förtjänade.
För att i texterna är allt så lätt..en annan verklighet.

"Nu står du först på min lista över folk som förtjänar ett öde värre än döden"

"Ur besvikelsen, skammen kom långsamt en känsla av makt"

"De jävlarna tog min älskling där
Från krönet av kullen kan jag se min förlorade värld"

"Vänd din andra kind mot slagen
Sätt ditt liv på spel för min skuld
Nu"

"Svara rakt från hjärtat nu
Ditt medlidande kan jag vara utan
Om det här ska vara allt vi hann
Så håll mig hårt"

"Så otäckt långt var jag beredd att gå
I din närhet
Jag skyddar mitt förvuxna dumma hjärta
Jag ser mig aldrig om
En gång i en framtid ska jag glömma
Hur otäckt långt jag var beredd att gå
I din närhet
Jag upprepar ett löjligt gammalt mantra
Jag ser mig aldrig om"

"Är de som skapar myter som slår hål på en orättvis värld"

"De har spärrat av halva stan
Alla vet att stormen kommer"

"Ingen kommer hit
För att återvända
Man tänker på sig själv först
Ingen annan
En enkel regel
Man lär sig leva med sig själv och inget annat
Det är det som gäller"

"Allting går igen, kommer tillbaks
En dag ska alla skulderna betalas"

"Jag har gömt behov i sjalen
För just en sån här otänkbar situation"

"Från nästan bottenlös tristess kom det kärleksvarma våldet"

Inga kommentarer: