torsdag 16 oktober 2008

Misstanke om brott

Ser tyngden i armen från något han håller i handen.
På en hundradels sekund far miljoner tankar genom huvudet på mig
och scenarion målas upp i bioduksskala.

En öl.
En 33:a.
Halvdrucken.
Halvavslagen.
Halvljummen.
Jag stelnar till, vill inte se.
Var bara lugn, det är väl inget med det.

En öl, en vardag.
Två öl, en vardag.
Tillsammans med vänner, inga problem.
Det är ju inte ens samma kille det handlar om.
Men samma känslor av panik och svikenhet
och krypningar av kommande gräl känns i ryggraden som isande ilningar.
Det rusar i huvudet,
skriker i huvudet:
"Det stoppar inte här!
Han drar snart, måste ha mer!
Kommer inte hem, förstör din natt!
Sviker fast han lovat att han inte ska!"

Andas.
Vill inte titta.
Men sneglar ändå.
Inte en 33:a.
Inte ens en burk i hans hand.
Det är ett långt glas, innehållandes kaffe med mjölk.
Han har inte sett min panik,
han tittar på tvn där jag spelar Guitar Hero.
Jag tittar på honom och ler.
Han vänder och ler mot mig.
Han ler för att jag är duktig med flinka fingar.
Jag ler för att han dricker kaffe med mjölk i långt glas.


2 kommentarer:

LineRoolz sa...

Hepp! Jag börjar bli värsta orolig för lilla svartis =( Han hänger typ utanför hela tiden så så fort han hör att man öppnar dörren rusar han in till Kings mat och blir helt ledsen när man lyfter ut honom. Häromnatten tog jag en cig kl 00 ungefär och då var han ännu ute och försökte springa in, på morgonen kl 8:30 när jag skulle släppa ut King så hängde lilla Svartis fortfarande precis utanför, han är ju inte ens fullvuxen, brukar man inte ta in sina katter när det är så här kallt på nätterna? Har ställt ut vatten till honom samt gett honom lite mat ute och han bara stressäter i 190, så som katter som är ovana att få mat brukar göra =/ och i förrgår skulle jag kolla vad som stod på hans halsband för jag tänkte man kunde ringa och höra med ägaren så allt var okej, men det stod ingenting på halsbandet och igår var halsbandet borta =/ what shall I do? Ringa katthemmet? men jag vet ju inte ens om det är så att han inte har nånstans att bo liksom?? jag är värsta kluven =(

J sa...

Har tänkte lite på honom jag med. Han rusade ju in i lördags när jag och Jens var hemma, och slängde sig över maten, och typ skrek när han lyftes bort! Man va fan då att det inte stod nåt på halsbandet, och jäkligt skumt att det plötsligt är borta! Vi kanske har fått en sommarkatt på halsen?? Vet faktiskt inte vad man gör? Kanske kan sätta upp lappar på portdörrarna runt omkring och be att ägaren hör av sig till oss? Annars får de väl bli katthemmet?